Ny på skolan

Antingen ditt barn ska börja förskoleklass eller om du och ditt barn är nyinflyttade i området finns det saker som är bra att känna till. Nedanstående information berör eleverna i årskurs F-6.

Läsårets första dag

Tisdag den 22 augusti är första skoldagen för läsåret 2023/2024. Skolbussen kommer som vanligt på morgonen och skoldagen börjar kl 8:30 och slutar enligt nedan beroende på årskurs.

Första skoldagen är du som vårdnadshavare till FSK-elev varmt välkommen att följa med ditt barn till skolan, men det är helt och hållet upp till dig. Du känner ditt barn bäst och avgör det.  Du är naturligtvis också välkommen att hälsa på alla andra dagar under läsåret.

Årskurs F-3

Måndag-fredag 08:30-13:00

Årskurs 4-6

Måndag-fredag 08:30-13:45

Skolskjuts

Elev som önskar skolskjuts anger det i samband med ansökan till Västanåskolan. Vi har två minibussar som hämtar och lämnar barnen. Läs mer här! Meddela alltid din chaufför om ditt barn av någon anledning inte ska åka med bussen.

Fritids

Fritids har sina lokaler i skolbyggnaden. Verksamheten är där mellan 7.00-16.30. Före och efter denna tid är fritids i förskolans lokaler.

Ansökan, uppsägning och avgifter administreras av Örnsköldsviks kommun.

Sjukanmälan

Sjukanmälan görs via mail eller sms (vi svarar ej på sms), 070-513 68 87. Om ditt barn går på fritids sjukanmäler du även i Tyra-appen. Om ditt barn har skolskjuts meddelar du även din chaufför. Meddela även chauffören när barnet är friskt och ska åka buss till skolan igen efter sjukdom.

Kläder

Kläder för att vara utomhus behövs varje dag. Vi är ute varje rast, året om. Eleverna behöver kläder och skor som klarar det väder som råder för dagen och årstiden.

Varje barn har en låda med plats för extrakläder på sin hylla i kapprummet.

Inneskor gör innemiljön trivsam. Skicka med ett par inneskor som kan finnas i skolan under läsåret.

Frukt

Frukt är ett bra energitillskott. Skicka gärna med en frukt varje dag. Inga sötsaker.

Veckobrev

Veckobrev för skolan skickas ut i slutet av varje vecka. I veckobreven ges en kort återblick av veckan som gått samt information inför kommande vecka.

Skolavslutningar

Höst- och vårterminens skolavslutningar äger rum under kvällstid dit alla är välkomna.

Besök

Besök av en förälder på skolan är alltid trevligt, så kom ihåg att du är varmt välkommen till skolan när som helst under läsåret.

Föräldraengagemang

För skolan är föräldraengagemang viktigt, men inte något krav. Genom att hjälpas åt kan vi hålla kostnader nere och dessutom får du som förälder större inflytande, möjlighet att påverka och bättre kännedom om allt som sker kring skolan. Ta kontakt med någon i styrelsen i Västanåskolans Ekonomiska Förening om du känner att du vill hjälpa till.

Dela den här sidan